Meet the creative: Tom Van Gestel van Fabrique Fantastique

“Is je creatie authentiek én origineel? Dan zou het wel eens de volgende animatiehit kunnen zijn”

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. De hoofdrol is deze maand voor Tom Van Gestel, oprichter en creatief directeur van animatiestudio en entertainmentbedrijf Fabrique Fantastique in Lier. 

 

Image
Tom Van Gestel

1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?  

“Fabrique Fantastique maakt tekenfilms en liveshows voor alle leeftijden. Concreet ben ik creatief eindverantwoordelijke voor onze eigen producties. Ik lees alles na, geef goedkeuring, deel mijn visie met het team…” 

“Ons team bestaat uit zo’n 40 technische en artistieke profielen. Vergelijk het met een filmploeg op een live action set. Ieder heeft zijn expertise en beheerst verschillende disciplines. Het mooie aan animatie is dat vakmanschap en technologie één geheel worden.” 

2. Waar streef je als professional creative naar? 

“Dat elke productie authentiek en origineel is. Beide zijn nodig om het te doen werken. Authenticiteit betekent dat er voor de kijker iets super herkenbaars in zit en dat je personages en verhalen geloofwaardig zijn. Met originaliteit kan je de kijker verrassen. Animaties die niet aanslaan, zijn vaak maar een van beide. Is je creatie authentiek én origineel? Dan zou het wel eens de volgende animatiehit kunnen zijn.” 

Kijkcijfers maken niet zoveel los als een live publiek.
Tom Van Gestel
Image
ELLA - Fabrique Fantastique

3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?  

“We hebben verschillende klanten: een zender, haar kijkers en het publiek van onze live events. Als audiovisuele maker zie je je publiek gewoonlijk niet. Na jarenlang op een productie te werken, sturen we die naar de zender op via het internet en krijg je geen reactie. Ja, kijkcijfers, maar die maken niet zoveel los als een live publiek. Op live events krijg je applaus, er wordt gedanst, de kinderen zijn blij … Anderen blij maken geeft mij veel voldoening.” 

4. Naar welke Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom? 

“Ik ben fan van Sam Vanallemeersch. Deze Antwerpse illustrator heeft twee stijlen. Ik hou vooral van het niet-digitale werk: kleurrijke pentekeningen die met aquarel zijn ingekleurd. Er zit veel beweging in en het trekt je aandacht. Als het ooit te koop is, zou ik graag een van zijn werken in mijn living hangen. Deze inspiratiebron zou zich vooral lenen voor volwassenenanimatie, die in Europa nog een uitdaging vormt.” 

Een tekenaar doet er een hele werkdag over om een personage 5 tot 8 seconden te laten bewegen.
Tom Van Gestel

5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht? 

“De Spaanse Alberto Mielgo regisseerde onder andere Jibaro, The Witness, Love Death + Robots … Naar zijn werk en de making-offs kijk ik wel 10 keer of meer om er professioneel uit te leren. De eerste keer dat je kijkt, word je opgeslorpt door het verhaal. De keren daarna kan je duiken in de animaties, het digitaal camerawerk, vormgeving, licht, kostuums … Het is vernieuwend, origineel en gewoonweg buitenaards. We gaan zelf een film voor jongvolwassenen maken en deze regisseur staat bovenaan de lijst van referenties waar heel de ploeg naar moet kijken.”  

6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken? 

“Het trage animatieproces en de kostprijs ervan worden vaak onderschat. Er wordt ook vaak gedacht dat de computer het grootste deel van het werk doet. Maar zelfs als de computer onze animaties rendert, moeten we alle bewegingen met de hand tekenen. Een tekenaar doet er een hele werkdag over om een personage 5 tot 8 seconden te laten bewegen. In de animatiesector moet je dus veel geduld hebben. Als we vandaag een animatieserie bedenken, kunnen we die ten vroegste binnen 5 jaar opleveren.” 

Ik wil graag voor elke leeftijdscategorie een succesvol intellectual property uitwerken.
Tom Van Gestel

7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?

“Ik wil graag voor elke leeftijdscategorie een succesvol intellectual property uitwerken, online en offline. Van tv-serie en bioscoopfilm tot podcast, gezelschapsspel, t-shirts, liveshows ... Dat is mijn langetermijnproject.” 

“Op korte termijn realiseren we momenteel een magisch-realistisch drama voor jongvolwassenen: Juul. Dit is tot nu toe ons mooiste project. We zijn ook zelf het doelpubliek. We werken al zeker 4 jaar aan deze film en hopen binnen 3 jaar het resultaat te kunnen tonen.” 

Geschreven door Studio Lima 

Image
BIM - Fabrique Fantastique